Secció de llibres del mes
Amb l'Elisenda Camps i l'Ester Muñoz a l'estudi de "Rac1".
Primera edició de la meva secció al "Tot és possible"
De tant en tant també publico fragments de les meves novel.les,
idees, imatges, poemes a
Instagram: nuriaesponellà
facebook: Núria Esponellà
Seguim amb propostes d'escriptura!
Enllaços d'iniciatives de lectura contra el confinament
Març 2020
Cloenda del Festival Vila del Llibre de l'Escala.
Aquesta segona edició, que ha rebut prop de deu mil visitants confirma la consolidació d'aquest esdeveniment. Gràcies per haver vingut!
Com es construeix un personatge?
Aquesta segona edició, que ha rebut prop de deu mil visitants confirma la consolidació d'aquest esdeveniment. Gràcies per haver vingut!
Un
personatge és una síntesi de diversos elements que l’autor pren de la realitat,
sempre té algun tret comú amb aspectes específics de la personalitat del propi
autor, encara que en resulta un ser fictici que el lector anirà descobrint a
través del relat narratiu. Tot personatge requereix un context, unes
coordinades de temps i d’espai ; una època determinada i un lloc on se
situa i desenvolupa com a personatge. Per tant, cal tenir clar quin és aquest context..
Hi ha diverses
alternatives que s’han de considerar a l’hora de construir un personatge. És preferible sempre mostrar que no pas dir (descriure el personatge a través de les seves paraules i accions i no tant de la descripció)
L’enfoc:
un personatge pot variar segons des d’on l’enfoquem, segons el punt de vista
que adopti el narrador.
Podem partir de moltes altres alternatives
referents a la forma de narrar i decidir finalment quina ens interessa més.
Hi ha diverses alternatives que s’han de considerar a l’hora de construir un personatge. És preferible sempre mostrar que no pas dir (descriure el personatge a través de les seves paraules i accions i no tant de la descripció)
P.ex. un rodamón
Alternatives:
.el narrador només descriu els llocs
on actua i les reaccions que té el personatge a cada lloc.
.el narrador explica només allò que
pensa el personatge.
.el narrador és el propi personatge
i monologa de manera inconnexa dirigint-se a un interlocutor absent.
.El narrador investiga sobre el
personatge
.El narrador descriu l’aspecte físic
del personatge, les seves activitats; el relaciona amb altres personatges amb
els que dialoga i descriu els llocs on se situa.
Alguns exemples de creació de personatges.
1) mitjançant
les accions
La mujer abrió todo.
Los joyeros, las cajas de caudales. La puerta del vecino. Las cartas. Las latas
de atún. Los cajones, los armarios.
Comprobó que lo podía abrir todo, pero quiso ir más allá y
abrió las montañas, los cielos, los mares, los ríos, los corazones.
Una vez que lo tuvo todo abierto, comprobó que no le gustaba
lo que tenía ante sus ojos. El viento entraba por todas las aberturas. Se
resfrió. Enfermó. Abrió el botiquín, abrió la caja de aspirinas, abrió la boca
y se las tomó.
Cerró, cerró, cerró, cerró, cerró, cerró, cerró, cerró,
cerró, abrió la ventana y tiró la llave.
(Dolores Sierra. El viento)
2) mitjançant
la reacció
En Gabriel va esperar. Gairebé al moment, va veure que
s’encenia el llum de l’habitació situada a l’esquerra de la porta. Va
entreveure la seva ombra anant i venint, ajupint-se, incorporant-se. Va suposar
que estaria guardant el que acabava de comprar. Després, la llum de l’habitació
es va apagar.
Durant uns instants, l’apartament va quedar absolutament fosc.
Després es va encendre el llum de l’habitació de la planta superior, aquesta
vegada més potent, permetent-li veure a la dona amb més claredat. Ella no podia
saber amb quanta claredat.
(P.D.James)
3) Mitjançant un objecte
Pacífico Pérez era alto y extremadamente flaco. Debido a su
timidez, y tal vez a su enfermedad, caminaba ligeramente encorvado. Esto, unido
a las entradas prematuras de su cabello y a las gafas de gruesos cristales que,
como buen tímido, trataba de acomodar constantemente agarrándolas por la
patilla derecha, le imprimían un aire intelectual que desmentían sus ademanes
y, en particular, su tono de voz y sus expresiones, decididamente rurales.
(Miguel Delibes. Las
guerras de nuestros antepasados)
4)Mitjançant la relació amb un
altre personatge
A través de les meves llàgrimes
la veig explicant-me pacientment les coses. Si jo tinc catorze anys, ella en té
divuit, i està estudiant magisteria a l’estat de Newark, una noia de rostre
pàl.lid que destil.la melanconia pels porus de la pell.
(Philip Roth. El lament de Portnoy)
Una altra alternativa és descriure mitjançant el diàleg. Sovint és convenient aprofundir el
personatge abans d’escriure el relat. Als guionistes se’ls aconsella escriure
una biografia dels protagonistes de la història que hauria de tenir en compte
tot una sèrie de preguntes.
En Gabriel va esperar. Gairebé al moment, va veure que
s’encenia el llum de l’habitació situada a l’esquerra de la porta. Va
entreveure la seva ombra anant i venint, ajupint-se, incorporant-se. Va suposar
que estaria guardant el que acabava de comprar. Després, la llum de l’habitació
es va apagar.
Durant uns instants, l’apartament va quedar absolutament fosc.
Després es va encendre el llum de l’habitació de la planta superior, aquesta
vegada més potent, permetent-li veure a la dona amb més claredat. Ella no podia
saber amb quanta claredat.
(P.D.James)
Exercici d’escriptura creativa: .Inventa un personatge que es distingeixi per
algun tret especial
.Característiques físiques
.Aspectes de caràcter remarcables
.Com actua, què fa habitualment?
Gener 2020
Comencem l'any amb dues novetats infantils d'editorial Bromera molt recomanables:
Nina de Seta Gimeno
És un àlbum il.lustrat que ha rebut el Premi Internacional Enric Solbes. Exquisidesa gràfica i un text reeixit. La protagonista: Nina, una gossa amb autoestima gegant.
Jo el llegeixo i tu m'expliques de Jesús Ballaz (il.lustrat per Sebastià Serra)
56 històries per anar a dormir. Més d'una vintena de nenes i nens prenen la paraula per llegir contes i demanen que es canvïin els papers: "jo et llegeixo i tu m'expliques"
Desembre 2019
Algunes recomanacions per a públic juvenil:
Strawberry Moon. La filla de la lluna de Laia López (llibre gràfic)
Camí a la glòria d'Angie Thomas,
Les paraules inútils de Marc Artigau
Taller de haikus
HAIKUS
Poemes breus inspirats en fotografies
Com una fletxa,
en la mirada que projectes
hi ha tot el mar d’Empúries.
Les roques es desgranen,
Novembre 2019
Taller de microrelats a la Biblioteca Esteve Paluzie de Barberà del Vallès
Pautes per escriure un microrelat:
Tingues en compte tot això:
Sigues breu. Un microrelat acostuma a tenir una extensió màxima de 200 paraules. Això no obstant, existeixen
microrelats de més d’una página.
Procura que el títol completi el significat d’allò que no diu el relat.
Temàtica: igual
que altres obres literàries les temàtiques són diverses: des de la ficció pura,
a la narració poética o a temes quotidians (inclusió de diàlegs o fins i tot
altres tipus de discursos: polítics, socials, notícies, etc)
La seqüència narrativa pot ser incompleta i els finals acostumen a ser
imprevistos, oberts a interpretacions que fan reflexionar el lector.
Encreuament de gèneres: Pots barrejar narració, assaig, poesia,
entre altres.
Exemples:
El vaig convidar a dinar. La cosa s’allargava i es va quedar a berenar.
No sabia com dir-li que se n’anés i vam sopar plegats. Com que es feia tard, li
vaig fer un lloc per a dormir.
Ara vivim junts.
Exemples:
No saber dir adéu
|
Ara vivim junts.
Estic bé. Floto. De llluny, sento una veu dolça. Mmmm…Aaah! Què és?
Un
moviment de terra? No, estic assistint a un terratrèmol de mare.
He de deixar aquest lloc. He de
néixer.
Proposta: escriu un microrelat a partir d'un record personal (llegeix el segon exemple. Intenta descriure'l amb els cinc sentits).
Més idees per començar a escriure
L'inici d’un relat. Com arrenco?
D'entrada, pots escollir dues maneres diferents:
A) “In media res” (ja ha passat algun esdeveniment que no sabem). Aquí tens un exemple amb una narració que comença així:
“-No es mogui -va dir una veu.
El conservador del museu es va girar a poc a poc. A quinze metres d'ell, un home del mirava per entre els barrots de la porta de protecció. Era alt i corpulent, amb la pell molt pàl.lida, el cabell blanc, els iris dels ulls rosats i les ninetes vermelles. Es va treure una pistola de l'abric i va disparar."
B) Un narrador clàssic que comença descrivint una escena
(de Els sexes, Dorothy Parker)
(de Els sexes, Dorothy Parker)
« El noi de la corbata pintoresca va llançar una mirada nerviosa a la noia del vestit del serrell de borles que hi havia al sofà. Ella examinava el mocador; s’interessava tant per la roba, la forma i les seves possibilitats que potser era el primer d’aquesta classe que veia.”
Proposta pràctica: Busca un conte, novel.la o relat i rescriu l'inici d'una manera diferent. Pots canviar també la veu del narrador (si està narrat en 3a persona, passa a un narrador en 1ra)
Mira d'evitar les repeticions... Vinga, ànims!
Mira d'evitar les repeticions... Vinga, ànims!
Equip d'estiu del Tot és possible a RAC1
Kit d’iniciació
a l’escriptura
1r:
Per on començo? Quina intenció tinc?
Depèn
de la intenció que persegueixis, afrontaràs l’escriptura de manera diferent. No
és el mateix l’escriptura del jo que la de ficció.
1.1. Si
vull escriure coses personals que no deixaria llegir a ningú, puc recórrer a
l’escriptura automàtica o escriure un
diari per fer el buidatge de tot allò que tinc al pap. En aquest sentit, em pot
servir sobretot de teràpia.
1.2
. Si penso escriure ficció, he de sentir la necessitat (escriure vol esforç i potser acabes valorant
que tens més ganes de fer altres activitats que et són comodes, més fàcils) ...
Escriure un relat o una novel.la comporta moltes hores i, segons com, no surten
a compte (mite dels bestsellers)
L’escriptura de ficció sol tenir també un valor catàrtic, de
transformació personal, però es regeix per unes tècniques i procediments que
has de conèixer. D’entrada t’has de clarificar: en quin gènere literari em
mouré?
Poesia, narració de no ficció (l’assaig o la
biografia). Narrativa de ficció (Observa com estan construïts els relats o els
contes que t’agraden, llegeix algun manual d’escriptura, a Ed Alba en trobareu uns quants)
Sempre recomano "L'art de la ficció" de David Lodge
2n: On m’inspiro?
Les lectures són una font d’inspiració constant (base de l’escriptura,
la construcció de la frase, un cert domini de la sintaxi i lèxic...) Et pots inspirar
en fotografies, experiències, històries personals o que m’han explicat / que
conec...
3r:
Com començo? Com m’enfronto a la
pàgina en blanc?
Fase de desbloqueig:
Puc partir d’una paraula, una frase, una imatge (exemples). També pots partir
d’un fragment d’un autor que t’agradi. Continuar frases pre-existents
(exemples), escriure un petit microrelat...
4rt. Em cal guia?
A l’hora
d’escriure una narració és útil escriure una idea principal sobre el que vols
desenvolupar. Ha d’estar expressada en una sola frase (simple o complexa) i contenir
el que més essencial de la història que vols crear (ex). En principi no la
modificaràs, a no ser que, a mesura que vagis escrivint, vegis que cal canviar
l’enfoc. En cas que la narració sigui
complicada i tinguis tendència a anar-te’n per les branques, és imprescindible
que escriguis un guió previ.
4rt: Qui
explicarà la història?
Tria la veu del narrador i el punt de vista (feina
important, requereix assajar sovint) Primera
o tercera persona, textos monologats, diàlegs...
Entrena’t a reescriure.
5è: I al final què?
Deixa reposar el que
hagis escrit (regla fonamental). A qui ho dono a llegir? Registra el teu text
–narració breu, recull de contes, novel.la o poemari) abans.
I si vols publicar:
L’objectiu acaba essent la comunicació.
Desmunta la pressa, és un mal aliat. Si esperes moltes facilitats d’entrada, et
frustraràs molt.
Diferents opcions: editorials (petites i
locals o més properes), premis literaris (webs informatives), l’autoedició
(empreses a la xarxa: Característiques)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada